Pyörien laakerointi

Liukulaakeri. Neulalaakeri. Kuulalaakeri.

Liukulaakeri
Neulalaakeri
Kuulalaakeri
keskeinen lankasuojattu kuulalaakeri (C)
Kuulalaakeri-CC
Kuulalaakeri-C-kuulalaakerin tiivistys
Kuulalaakeri-CC-kuulalaakerin tiivistys
pallomainen rullalaakeri

Liukulaakeri
(nimikkeessä G)

Neulalaakeri
(nimikkeessä R)

Kuulalaakeri
(nimikkeessä K)

Keskeinen kuulalaakeri (C) lankasuojalla
(nimikkeessä: KA tai KF)

Kaksi keskeistä kuulalaakeria (CC) lankasuojalla
(nimikkeessä: KA tai KF)

Keskeinen kuulalaakeri (C) lankasuojalla ja lisätiivistyksellä
(nimikkeessä: KAD tai KFD)

Kaksi keskeistä kuulalaakeria (CC) lankasuojalla ja lisätiivistyksellä
(nimikkeessä: KAD tai KFD)

 

Pallomainen rullalaakeri
(nimikkeessä: PR)

 

Liukulaakeri on yksinkertainen, edullinen ja kestävä pyörän laakeri. Lisäksi se on usein korroosionkestävä ja normaaleissa käyttöolosuhteissa huoltovapaa. Liukulaakereita käytetään lähinnä kaluste- ja kuljetuspyörissä, kun ajonopeudet ovat alhaiset eikä pyörillä ajeta jatkuvasti.
Teräsputkinavallisissa pyörissä käytetään liukulaakereina polyamidiholkkeja. Nopeuden ja rasituksen kasvaessa ne saattavat kuumentua liikaa. Valurautapyörien liukulaakerit on voideltava säännöllisesti.

Neulalaakeri on tukeva, kestävä ja vähän tilaa vievä laakeri, joka ei yleensä vaadi huoltoa. Neulalaakerissa (jota sanotaan myös rullalaakeriksi) on pieni radiaalinen välys ja ne ovat osoittautuneet hyvin toimiviksi erityisesti kuljetuspyörissä. Neulalaakeri koostuu teräslieriöistä, jotka on sijoitettu muovi- tai teräskehikkoon. Ne pyörivät akselin ja pyörän navan välissä. Koska tällöin syntyy vierintävastusta eikä liukukitkaa, on pyörän liikevastus melko alhainen myös suurehkoilla kuormilla. Neulalaakerit voidellaan kestorasvalla ja ne ovat normaaleissa käyttöolosuhteissa huoltovapaat. Vakiomallin lisäksi saatavana on myös ruostumattomia neulalaakereita (nimikkeessä: -XR).

Yksirivinen urakuulalaakeri mahdollistaa erittäin hyvän kantavuuden, ajo-ominaisuudet (myös suurehkoilla nopeuksilla) ja ympäristön vaikutusten kestävyyden. Urakuulalaakerissa on pienin välys ja niitä käytetään pääasiassa teknisesti vaativammissa kuljetuspyörissä sekä raskaan sarjan pyörissä. Pölysuojana toimii suojalevy (laahaamaton tiivistys, ns. Z-laakeri). Erityisoloissa voidaan käyttää yhtä tai kahta laahaavaa tiivisterengasta (liukuva tiivistys, ns. RS- tai 2RS-laakeri). Tiivistetyillä kuulalaakereilla (RS, 2RS) varustettua pyörän laakerointia ei saa voidella jälkikäteen, koska laakeri voi tällöin vioittua. Urakuulalaakerit toimitetaan kestorasvalla voideltuina, ja ne ovat normaaleissa käyttöolosuhteissa huoltovapaat. Tavallisesti napaan on asennettu kaksi kuulalaakeria. Laakerien sisäkehien välissä on holkki, joka pitää laakerit oikealla etäisyydellä toisistaan akselissa pyörää kiinnitettäessä. Vakiomallin lisäksi on saatavana ruostumaton kuulalaakeri (nimikkeessä: -XK), kuumankestävällä rasvalla voideltu kuulalaakeri (nimikkeessä: -HK tai -HXK ruostumattomalla mallilla) tai kuumankestävä kuulalaakeri (uunivaunulaakeri, nimikkeessä: -IK). Kuumankestäviä laakereita voidaan rajoitetulla kantavuudella käyttää -30...+300° C lämpötilassa.

Keskeinen kuulalaakeri on tarkka, kevytkulkuinen ja hyvin tiivistetty. Tätä laakerointia käytetään lähinnä kevyesti kuormitetuissa muovisissa pyörissä sekä ohjausrullissa. Pyörän keskiö on ruiskupuristettu muotosulkeisesti kiinni kuulalaakeriin. Keskeinen kuulalaakeri on vakiona varustettu kahdella tiivistelevyllä (liukuva tiiviste, ns. 2RS-laakeri). Kuulalaakerit toimitetaan kestorasvalla voideltuina, ja ne ovat normaaleissa käyttöolosuhteissa huoltovapaat. Kuulalaakerin muovinen lisäsuojaus toimii myös lankasuojana. Kun pyörä asennetaan kääntö- tai kiintorunkoon, asennuksessa ei tarvita olakeholkkeja, kuten tavallisten, laakeripesään painettujen kuulalaakereiden tapauksessa.

Kahdella keskeisellä kuulalaakerilla toteutettu pyörän laakerointi takaa pyörien tarkan ja kevyen pyörimisen sekä tarjoaa hyvän tiivistyksen ja pyörän korkean kantavuuden. Pyörän keskiö on ruiskupuristettu muotosulkeisesti kiinni kuulalaakereihin. Keskeisissä kuulalaakereissa on vakiona kaksi tiivistelevyä (liukuva tiiviste, ns. 2RS-laakeri). Kuulalaakerit toimitetaan kestorasvalla voideltuina, ja ne ovat normaaleissa käyttöolosuhteissa huoltovapaat. Kuulalaakerin muovinen lisäsuojaus toimii myös lankasuojana. Kun pyörä asennetaan kääntö- tai kiintorunkoon asennuksessa ei tarvita olakeholkkeja, kuten tavanomaisten, laakeripesään painettujen kuulalaakereiden tapauksessa.

Suurempia tiivistysvaatimuksia varten kosteissa ja korroosioalttiissa käyttöolosuhteissa on saatavana erityinen kuulalaakerin lisätiivistys. Kuulalaakerin tiivisteen (liukuva tiiviste, ns 2RS-laakeri), rakotiivisteen ja täydentävän liukuvan tiivisteen yhdistelmä antaa kuulalaakerille optimaalisen suojan roiskevettä ja likaa vastaan. Lisätiivistyksellä varustetut pyörät ovat konepestäviä. Liukuva tiivistys aiheuttaa hieman kohonneen vierintävastuksen.
Kuulalaakerit toimitetaan kestorasvalla voideltuina, ja ne ovat normaaleissa käyttöolosuhteissa huoltovapaat.
Kuulalaakerin muovinen lisäsuojaus toimii myös lankasuojana. Kun pyörä asennetaan kääntö- ja kiintorunkoon, asennuksessa ei tarvita olakeholkkeja, kuten tavallisten, laakeripesään painettujen kuulalaakereiden tapauksessa. Kuulalaakerin lisäsuojauksessa (nimikkeessä: -HKA, -XKA) ei ole, päinvastoin kuin lisätiivistyksessä, liukuvia kumitiivisteitä. Vaihtoehto -XKA on ruostumattomasta kuulalaakerista johtuen konepestävä.

Suurempia tiivistysvaatimuksia varten kosteissa ja korroosioalttiissa käyttöolosuhteissa on saatavana erityinen kuulalaakerin lisätiivistys. Kuulalaakerin tiivisteen (liukuva tiiviste, ns 2RS-laakeri), rakotiivisteen ja täydentävän liukuvan tiivisteen yhdistelmä antaa kuulalaakereille optimaalisen suojan roiskevettä ja likaa vastaan. Lisätiivistyksellä varustetut pyörät ovat konepestäviä. Liukuva tiivistys aiheuttaa hieman kohonneen vierintävastuksen. Kuulalaakerit toimitetaan kestorasvalla voideltuina, ja ne ovat normaaleissa käyttöolosuhteissa huoltovapaat.
Kuulalaakerin muovinen lisäsuojaus toimii myös lankasuojana. Kun pyörä asennetaan kääntö- ja kiintorunkoon, asennuksessa ei tarvita olakeholkkeja, kuten tavallisten, laakeripesään painettujen kuulalaakereiden tapauksessa. Kuulalaakerin lisäsuojauksessa (nimikkeessä: -HKA, -XKA) ei ole, päinvastoin kuin lisätiivistyksessä, liukuvia kumitiivisteitä. Vaihtoehto -XKA on ruostumattomasta kuulalaakerista johtuen konepestävä.

Pallomaisessa rullalaakerissa on kaksi rullariviä, jotka antavat suuren kosketuspinnan rullien vierintäpinnoille, ja siten laakerin mittoihin nähden erittäin suuren kantavuuden.
Pallomaiset rullalaakerit sallivat kulmamuutoksia ja sopivat siten käyttöön, jossa akseli saattaa kuormituksessa taipua. Suuren kantavuuden vuoksi ajo-ominaisuudet ja kestävyys ovat erinomaiset. Pallomaisia rullalaakereita käytetäänkin raskaan sarjan pyörissä ja erityisesti kolmessa vuorossa käytettävissä kuljettimissa. Tavallisesti napaan on asennettu kaksi pallomaista rullalaakeria. Laakerien sisäkehien välissä on holkki, joka pitää laakerit oikealla etäisyydellä toisistaan pyörää kiinnitettäessä.
Pallomaisessa rullalaakerissa ei vakiona ole mitään tiivistettä, mutta erikoistuotteena siihenkin on mahdollista saada tiiviste.