Kiinnitysmenetelmät
Kiinnityslevy. Keskiöreikä. Tappi. Kierretappi.
Kiinnityslevy
Keskiöreikä
Terästappi
Kierretappi
(lisänimike: -GS...)
Lukitustappi
(lisänimike: -ES)
Kiinnitysholkki pyöröputkille (nimike: RHR...)
Metallinen paisuntaholkki
(lisänimike: -E...)
Muovinen paisuntaholkki
(lisänimike: -ER.../-EV...)
Pyörä kiinnitetään tasaista pintaa vasten pulttien ja
mutterien avulla. Reikävälit ovat standardoituja.
Levykiinnitystä on saatavana kääntö- ja kiintopyöriin ja sitä käytetään kaluste-, kuljetus- ja raskaan
sarjan pyörissä.
Suuntalukittavat pyörät tulee asentaa kiinnityslevyn
pitkä sivu kulkusuunnan suuntaiseksi.
Levykiinnitystä suunniteltaessa on huomioitava
seuraavat mitat:
- levykoko (ulkomitat)
- reikäväli
- kiinnitysreiän Ø
Pyörä kiinnitetään kiinnityselementillä (esim. pultilla)
kääntökehän keskiakselin lävitse. Nostopyörien keskiöreiässä on sisäkierre ja kiinnittäminen
tapahtuu laitteen puolelta pultilla suoraan
keskiöreiän kierteeseen.
Ilmoitetut kantavuudet saavutetaan vain, kun kääntöpyörän runkolevy tukeutuu koko
pinta-alaltaan vastinpintaan.
Tämä kiinnitysmenetelmä
ei lukitse kääntöpyörää muotosulkeisesti
käännön suuntaan joten se rajoittaa suuntalukituksen
kuormitettavuutta.
Pyörän kiinnittäminen keskiöreiästä on edullista,
koska tarvitaan vain yksi pultti (ihannetapauksessa
DIN 912 mukainen). Tätä kiinnitysmenetelmää
käytetään erityisesti kaluste- ja kuljetuspyörissä.
Keskiöreikäkiinnitystä suunniteltaessa on
huomioitava seuraavat mitat:
- levyn Ø (ulkohalkaisija) (D)
- keskiöreiän Ø (d)
Pyörä kiinnitetään tapilla, joka työnnetään ja
kiinnitetään putkeen tai porattuun reikään. Pyörän
kiinteänä osana oleva tappi kiinnittyy laitteeseen
sovitteella tai lukitaan paikalleen poikittaisella
pultilla, joka varmistaa pyörän paikallaan pysymisen
ja kääntölukituksen. Suuntalukittavissa pyörissä on pulttireikä
suunnattava kohtisuoraan kulkusuuntaan nähden.
Ilmoitetut kantavuudet saavutetaan vain, kun kääntöpyörän runkolevy tukeutuu koko
pinta-alaltaan vastinpintaan.
Tappikiinnitystä käytetään erityisesti muovi-, kaluste- ja kuljetuspyörissä.
Ruostumattomiin kääntöpyöriin on saatavana
ruostumaton kiinnitystappi.
Tappikiinnitystä suunniteltaessa on huomioitava
seuraavat mitat:
- tapin Ø (P)
- tapin pituus (Q)
- mahdollisen lukitusreiän sijainti (H)
- mahdollisen lukitusreiän halkaisija (d)
Pyörä kiinnitetään siihen kiinteästi liitetyllä
ulkokierteisellä tapilla suoraan laitteen
sisäkierteeseen tai mutteriin.
Kierretappikiinnitystä käytetään erityisesti kalustepyörissä.
Ruostumattomille muovipyörille on saatavana
ruostumaton kierretappi (-GSX...).
Kierretappikiinnitystä suunniteltaessa on
huomioitava seuraavat mitat:
- kierretapin Ø (kierre M10 tai M12) (P)
- kierretapin pituus (pyörän ulkona oleva osuus) (Q)
Pyörä kiinnitetään tapilla, joka yhdessä muovisen
kiinnitysholkin kanssa työnnetään putkeen tai sitä
vastaavaan porausreikään. Tappi on kiinteä osa
pyörää. Siihen liitetty rengasjousi estää kääntöpyörän putoamisen.
Tämä kiinnitysmenetelmä ei ole pitävä käännön
suuntaan, joten kääntölukitus ei juuri vaikuta.
Pyörän kiinnittäminen laitteeseen lukitustapilla on
nopeaa ja edullista. Lukitustappikiinnitystä
käytetään erityisesti kalustepyörissä.
Lukitustappikiinnitystä suunniteltaessa on
huomioitava seuraavat mitat:
- tapin Ø (P)
- tapin pituus (Q)
Muovinen kiinnitysholkki on vastinkappale, jolla
putken sisähalkaisija pienennetään lukitustapille
sopivaksi. Kiinnitysholkki painetaan tai lyödään
putkeen tai poraukseen. Lopuksi kääntöpyörän lukitustappi työnnetään kiinnitysholkin sisään.
Kiinnitysholkkikiinnitystä suunniteltaessa on
huomioitava seuraavat mitat:
- putken sisä-Ø (P)
- tapin Ø (P)
- kiinnityspituus (Q)
- kannan korkeus (B)
Pyörä kiinnitetään metallisella paisuntaholkilla, joka
työnnetään pyöreään tai nelikulmaiseen reikään tai
putkeen.
Pulttia kiristettäessä levittyvät kiilat tiukasti putken
seinämää vasten.
Vääntömomentti saa olla korkeintaan 50 Nm.
Ohutseinäisessä putkessa vääntömomentti voidaan
alentaa 16 Nm:iin, jos kuormitus on riittävän
alhainen. Paisuntaholkin kuusiomainen alapinta
estää holkin kiertymisen pyörään nähden, eikä se
näin pääse irtoamaan itsestään.
Metallista paisuntaholkkikiinnitystä käytetään kaluste- ja muovipyörissä.
Paisuntaholkkikiinnitystä suunniteltaessa on
huomioitava seuraavat mitat:
- putken sisämitta (P)
- putken muoto (pyöreä tai neliöputki)
- kiinnityspituus (Q)
- kannan korkeus (B)
Pyörä kiinnitetään muovisella paisuntaholkilla, joka
työnnetään pyöreään tai nelikulmaiseen reikään tai
putkeen.
Pulttia kiristettäessä levittyvät muovikiilat putken
seinämää vasten.
Toisin kuin metallinen paisuntaholkki muovinen
paisuntaholkki on hellä putkea kohtaan, mutta myös
lukitusvoima on pienempi. Paisuntaholkin
kuusiomainen alapinta estää holkin kiertymisen
pyörään nähden, eikä se näin pääse irtoamaan
itsestään.
Muovista paisuntaholkkikiinnitystä käytetään
erityisesti kaluste- ja muovipyörissä. Muovinen paisuntaholkki on saatavana myös
ruostumattomalla kiristyspultilla (-EXR.../ -EXV...).
Tuotevideoon
Paisuntaholkkikiinnitystä suunniteltaessa on
huomioitava seuraavat mitat:
- putken sisämitta (P)
- putken muoto (pyöreä tai neliöputki)
- kiinnityspituus (Q)
- kannan korkeus (B)
Levykiinnitys
Kiinnityslevyt kaluste- ja muovipyöriin
Levy nro 20
Levy nro 22
Levy nro 23
Levy nro 25 (kääntöpyörä)
Levy nro 25 (kiintopyörä)
Levy nro 26
Levy nro 27
Levy nro 28
käytetään runkosarjoissa:
LKDB pyörän Ø 50–75 mm
käytetään runkosarjoissa:
LPA / BPA pyörän Ø 35–100 mm
LPXA / BPXA pyörän Ø 50–75 mm
LDA pyörän Ø 50 mm
käytetään runkosarjoissa:
LDA pyörän Ø 75 mm
LKDG / LKDB pyörän Ø 75–100 mm
käytetään runkosarjoissa:
LKPA pyörän Ø 80–150 mm
LKPXA pyörän Ø 80–125 mm
LWK / LWG-P25 pyörän Ø 100–125 mm
LWKX / LWGX-PX25 pyörän Ø 100–125 mm
LKFG / BKFG pyörän Ø 125 mm
käytetään runkosarjoissa:
BKPA pyörän Ø 80–150 mm
BKPXA pyörän Ø 80–125 mm
käytetään runkosarjoissa:
LKPXA / BKPXA pyörän Ø 125 mm
LWKX / LWGX-PX26 pyörän Ø 125 mm
käytetään runkosarjoissa:
LKFGX / BKFGX pyörän Ø 125 mm
käytetään runkosarjoissa:
LWK / LWG-P28 pyörän Ø 100–125 mm
Kiinnityslevyt kuljetus- ja raskaan sarjan pyöriin
Levy nro 1
Levy nro 3
Levy nro 7
Levy nro 9
käytetään runkosarjoissa:
LE / B pyörän Ø 60–125 mm
LEX / BX pyörän Ø 75–200 mm
L / B pyörän Ø 75–125 mm
LX / BX pyörän Ø 100–125 mm
LI / B pyörän Ø 80–125 mm
LIX / BX pyörän Ø 80–125 mm
LK / BK pyörän Ø 75–125 mm
LKX / BKX pyörän Ø 75–125 mm
LIK / BIK pyörän Ø 100–125 mm
LIKX / BKX pyörän Ø 100–125 mm
LH / BH pyörän Ø 75–125 mm
LHD pyörän Ø 60–80 mm
LHF / BHF pyörän Ø 100–125 mm
LPFE / BPFE pyörän Ø 100–125 mm
HRLH / HRLHD pyörän Ø 75 mm
HRLK pyörän Ø 75–100 mm
käytetään runkosarjoissa:
LE / B pyörän Ø 150–200 mm
LEX / BX pyörän Ø 150–200 mm
L / B pyörän Ø 140–250 mm
LX / BX pyörän Ø 150–200 mm
LI / BI pyörän Ø 150–200 mm
LIX / BX pyörän Ø 150–200 mm
LK / BK pyörän Ø 100–200 mm
LKX / BKX pyörän Ø 125–200 mm
LUH / BH pyörän Ø 125–200 mm
LH / BH pyörän Ø 100–250 mm
LHD pyörän Ø 80–125 mm
LO / BO pyörän Ø 125–300 mm
LOD / BOD pyörän Ø 75–125 mm
LS / BS pyörän Ø 250–600 mm
LSD / BSD pyörän Ø 250–500 mm
LHF / BHF pyörän Ø 100-200 mm
LPFE / BPFE pyörän Ø 125-150 mm
LSFN / BSFN pyörän Ø 160-200 mm
LSFE / BSFE pyörän Ø 160-200 mm
LIO / BO pyörän Ø 125-200 mm
käytetään runkosarjoissa:
L pyörän Ø 250–280 mm
käytetään runkosarjoissa:
B pyörän Ø 250–280
Kiinnityslevyt raskaan sarjan pyöriin
Levy nro 35
Levy nro 36
Levy nro 38
Levy nro 39
Levy nro 42
Levy nro 45
Levy nro 48
käytetään runkosarjoissa:
LS / BS pyörän Ø 150–400 mm
LSD / BSD pyörän Ø 100–200 mm
LSFN / BSFN pyörän Ø 200–250 mm
LSFE / BSFE pyörän Ø 200–250 mm
HRLSD pyörän Ø 125 mm
käytetään runkosarjoissa:
LS / BS pyörän Ø 300–520 mm
LSFN / BSFN pyörän Ø 250–300 mm
LSFE / BSFE pyörän Ø 250 mm
käytetään runkosarjoissa:
LS / BS pyörän Ø 200–620 mm
LSD / BSD pyörän Ø 125–360 mm
käytetään runkosarjoissa:
BSD pyörän Ø 300 mm
käytetään runkosarjoissa:
LS / BS 250–600 mm
LSD / BSD 250–500 mm
käytetään runkosarjoissa:
LSD / BSD pyörän Ø 300–400 mm
käytetään runkosarjoissa:
LSSD / BSSD pyörän Ø 500 mm
Kiinnityslevyt nostopyöriin
Levy nro 71
Levy nro 72
Levy nro 74
Levy nro 76
Levy nro 78
käytetään runkosarjoissa:
HRP pyörän Ø 45 mm
käytetään runkosarjoissa:
HRP pyörän Ø 50 mm
käytetään runkosarjoissa:
HRP pyörän Ø 63 mm
käytetään runkosarjoissa:
HRP pyörän Ø 72 mm
HRSP pyörän Ø 72 mm
käytetään runkosarjoissa:
HRSP pyörän Ø 90 mm
Kiinnityslevyt tuumamitoituksella
Levy nro 12
Levy nro 14
Levy nro 16
kiinnityslevyssä tuumamitat ASME B56.11.1 -normin
mukaan
(katso Blicklen esite “American Standard Casters”)
kiinnityslevyssä tuumamitat ASME B56.11.1 -normin
mukaan
(katso Blicklen esite “American Standard Casters”)
kiinnityslevyssä tuumamitat ASME B56.11.1 -normin
mukaan
(katso Blicklen esite “American Standard Casters”)
Kiinnityslevyt Progressus-pyöriin
Levy nro PG1
Levy nro PG2
Levy nro PG3
käytetään runkosarjoissa:
LPX / BPX pyörän Ø 84–105 mm
käytetään runkosarjoissa:
LPX / BPX pyörän Ø 120–150 mm
käytetään runkosarjoissa:
LPX / BPX pyörän Ø 186 mm