Blicklen pyöräsarjojen tietolaatikko

Juoksupinnan kovuus. Lattiaystävällisyys / käytön hiljaisuus. Liikkeellelähtö-, vierintä- ja kääntövastus. Kulutuksen kesto. 

Jotta tuotteen valinta olisi helppoa, jokaisen pyöräsarjan sivulla on myös Blicklen tietolaatikko kyseisestä pyöräsarjasta. Tietolaatikosta näkyy yhteenveto pyörän juoksupinnan kovuudesta, lattiaystävällisyydestä / käytön hiljaisuudesta, vierintävastuksesta ja kulumisen kestosta.

Pyörät on järjestetty juoksupinnan kovuuden mukaan erittäin pehmeästä erittäin kovaan ja muiden ominaisuuksien mukaan riittävästä erinomaiseen.

Juoksupinnan kovuus
Toinenlaatikkovihreä
65 Shore A
Lattiaystävällisyys / käytön hiljaisuus
Asteikko viisi vihreää pistettä
erinomainen
Vierintävastus
Asteikko neljä vihreää pistettä
erittäin hyvä
Kulutuksen kesto
Asteikko kolme vihreää pistettä
hyvä


Juoksupinnan kovuus

Tuotesivuilla juoksupinnan kovuus on esitetty graafisesti tietolaatikossa sekä ilmoitettuna kovuusasteena. Mitä kauempana oikealla merkintä on, sitä kovempi juoksupinta on. Kovuusaste on merkitty seuraavissa luokissa:

 

Kovuuden erilaiset asteikot eivät ole keskenään lineaarisesti vertailukelpoisia. Kuvassa olevat arvot ovat suuntaa-antavia, ja ne perustuvat empiiriseen kokemukseen.

Kovuusalue
Materiaali Juoksupinnan kovuus
Ilmakumi / pehmytkumi
Ensimmäinenlaatikkovihreä
50-60 Shore A
Elastinen umpikumi
Toinenlaatikkovihreä
65 Shore A
Joustokumi
Toinenlaatikkovihreä
70 Shore A
Vakioumpikumi
Kolmaslaatikkovihreä
80 Shore A
Termoplastinen polyuretaani (TPU), pehmeä
Kolmaslaatikkovihreä
80 Shore A
Termoplastinen kumielastomeeri (TPE)
Kolmaslaatikkovihreä
85 Shore A
75 Shore A -polyuretaani
Kolmaslaatikkovihreä
75 Shore A
92 Shore A -polyuretaani
Neljäslaatikkovihreä
92 Shore A
Termoplastinen polyuretaani (TPU), kova
Neljäslaatikkovihreä
92–98 Shore A
Polypropeeni
Viideslaatikkovihreä
60 Shore D
Polyamidi
Viideslaatikkovihreä
70 Shore D
Valupolyamidi
Viideslaatikkovihreä
80 Shore D
Valurauta / teräs
Viideslaatikkovihreä
180–230 HB

Lattiaystävällisyys / käytön hiljaisuus

Mitä enemmän pisteitä pyörä saa, sitä äänettömämpi ja lattiaystävällisempi se on.

Lattiaystävällisyys
Kova juoksupinta kuormittaa lattiaa enemmän kuin pehmeä. Jotta juoksupinta saisi täydet viisi pistettä lattiaystävällisyyden / käytön hiljaisuuden arvioinnissa, sen toiminnan on oltava ehdottoman lattiaystävällistä.

Lattiaystävällisyyden mittarina on kosketusalan keskimääräinen pintapaine Taulukossa annettuja pintapaineita voi käyttää viitearvoina eri materiaaleille.

Käytön hiljaisuus
mitä suurempi pyörä ja mitä pehmeämpi ja paksumpi sen juoksupinta on, sitä vähemmän vaunun liikuttelu aiheuttaa ääntä. Tämä tarkoittaa, että pehmeä juoksupinta aiheuttaa vähän melupäästöjä ja kova juoksupinta paljon. Suuri pistemäärä luokassa Lattiaystävällisyys / käytön hiljaisuus tarkoittaa myös vähemmän tärinää ja pienempiä melupäästöjä kuljetuksen aikana.

Kun kuormat ovat pieniä ja alustat pehmeitä (esim. matot), myös kovien pyörien käyttö johtaa pieniin melupäästöihin ja hyvään ajomukavuuteen.

Kosketusalan keskimääräisen pintapaineen määrittäminen
Pyörän keskimääräinen pintapaine lasketaan jakamalla säteittäinen voima [N] pyörän alustaan kohdistuvalla pinta-alalla [mm²].

Materiaali Lattiaystävällisyys / käytön hiljaisuus Keskimääräinen pintapaine
Ilmakumi / pehmytkumi
Asteikko viisi vihreää pistettä
0,8 N/mm²
Elastinen umpikumi
Asteikko neljä vihreää pistettä
1,8 N/mm²
Joustokumi
Asteikko neljä vihreää pistettä
1,5 N/mm²
Vakioumpikumi
Asteikko neljä vihreää pistettä
3,5 N/mm²
Termoplastinen polyuretaani (TPU), pehmeä
Asteikko neljä vihreää pistettä
4,0 N/mm²
Termoplastinen kumielastomeeri (TPE)
Asteikko kolme vihreää pistettä
4,5 N/mm²
75 Shore A -polyuretaani
Asteikko neljä vihreää pistettä
3,5 N/mm²
92 Shore A -polyuretaani
Asteikko kolme vihreää pistettä
8,0 N/mm²
Termoplastinen polyuretaani (TPU), kova
Asteikko kolme vihreää pistettä
11,0 N/mm²
Polypropeeni / polyamidi
Asteikko kaksi vihreää pistettä
40,0 N/mm²
Valupolyamidi
Asteikko kaksi vihreää pistettä
60,0 N/mm²
Valurauta / teräs
Asteikko yksi vihreä piste
>350 N/mm²

Liikkeellelähtö-, vierintä- ja kääntövastus

Liikkeellelähtövastus on voima, joka tarvitaan saattamaan pyörä levosta liikkeeseen. Voimaa, jota tarvitaan pyörän pitämiseen tasaisessa liikkeessä, kutsutaan vierintävastukseksi. Seuraavat asiat vaikuttavat liikkeellelähtö- ja vierintävastukseen:

  • pyörän halkaisija
  • juoksupinnan geometria
  • juoksupinnan kovuus
  • juoksupinnan elastisuus
  • pyörän laakerointi
  • alusta

 

Vierintävastus aiheutuu juoksupinnan jatkuvasta joustosta sisään ja ulos vierintäliikkeen aikana (hystereesi).

Vierintävastus mitataan testipenkin avulla. Mittaustulokset kuvaavat tilannetta ihanteellisissa olosuhteissa:

  • tasainen, sileä, puhdas ja esteetön teräspinta
  • nopeus: 4 km/h
  • lämpötila: +20 °C
  • kuormitus: ⅔ enimmäiskantavuudesta

 

Näillä vakioiduilla reunaehdoilla eri pyöräsarjojen vierintävastukset ovat keskenään vertailukelpoiset.

Materiaali Vierintävastus
Ilmakumi / pehmytkumi
Asteikko kolme vihreää pistettä
hyvä
Elastinen umpikumi
Asteikko neljä vihreää pistettä
erittäin hyvä
Joustokumi
Asteikko kolme vihreää pistettä
hyvä
Vakioumpikumi
Asteikko kaksi vihreää pistettä
tyydyttävä
Termoplastinen polyuretaani (TPU), pehmeä
Asteikko neljä vihreää pistettä
erittäin hyvä
Termoplastinen kumielastomeeri (TPE)
Asteikko neljä vihreää pistettä
erittäin hyvä
Polyuretaani, 75 Shore A (Softhane®)
Asteikko neljä vihreää pistettä
erittäin hyvä
Polyuretaani, 75 Shore A (Besthane® Soft)
Asteikko viisi vihreää pistettä
erinomainen
Polyuretaani, 92 Shore A (Extrathane®)
Asteikko neljä vihreää pistettä
erittäin hyvä
Polyuretaani, 92 Shore A (Besthane®)
Asteikko viisi vihreää pistettä
erinomainen
Termoplastinen polyuretaani (TPU), kova
Asteikko neljä vihreää pistettä
erittäin hyvä
Polypropeeni / polyamidi
Asteikko viisi vihreää pistettä
erinomainen
Valupolyamidi
Asteikko viisi vihreää pistettä
erinomainen
Valurauta / teräs
Asteikko viisi vihreää pistettä
erinomainen

Voiman tarvetta suunniteltaessa on otettava huomioon poikkeavat käyttöolosuhteet (alustan ominaisuudet, lämpötila, ajonopeus), sillä ne voivat vaikuttaa vierintävastusarvoihin huomattavasti.

Kääntövastuksella tarkoitetaan vastusta, joka vaikuttaa kääntöpyörän ajosuunnan muuttamiseen.

Seuraavat tekijät vaikuttavat kääntövastukseen:

  1. Pyörän ja alustan välinen kosketusala: Kääntöpyörää käännettäessä kääntöpyörä kääntyy alustaan koskettavan pinta-alan keskikohdan ympäri. Tästä aiheutuu kitkaa. Kosketuspinnan suuruuden lisäksi pyörän pinnoitteen ja alustan materiaalien yhteensopivuus vaikuttaa vastukseen.
  2. Kääntökehän vastus: Kääntökehän rakenne ja laatu vaikuttavat kääntövastukseen.
  3. Kääntöpyörän poikkeama: Kääntökehän keskiosan ja alustaan koskettavan pinta-alan keskustan välisen vipuvarren pituus vaikuttaa kääntöpyörän kääntövastukseen.
  4.  

Kulutuksen kesto

Mitä korkeampi pistemäärä tässä luokassa, sitä parempi on pyörän kulutuksen kesto.

Kulutuksen kesto-ominaisuuksissa huomioidaan mm. elastomeerien ja termoplastisten elastomeerien hankauskestävyys standardin ISO 4649 mukaan. Muiden juoksupinnan materiaalien hankauskestävyys ilmoitetaan ISO 4649 -standardia mukaillen.

Eri materiaalien hankauskestävyys on kuvattu oikealla olevassa taulukossa.

Materiaali Kulutuksen kesto
Ilmakumi / pehmytkumi
Asteikko kaksi vihreää pistettä
tyydyttävä
Elastinen umpikumi
Asteikko kolme vihreää pistettä
hyvä
Joustokumi
Asteikko kolme vihreää pistettä
hyvä
Vakioumpikumi
Asteikko yksi vihreä piste
riittävä
Termoplastinen polyuretaani (TPU), pehmeä
Asteikko kolme vihreää pistettä
hyvä
Termoplastinen kumielastomeeri (TPE)
Asteikko kaksi vihreää pistettä
tyydyttävä
75 Shore A -polyuretaani
Asteikko neljä vihreää pistettä
erittäin hyvä
92 Shore A -polyuretaani
Asteikko viisi vihreää pistettä
erinomainen
Termoplastinen polyuretaani (TPU), kova
Asteikko neljä vihreää pistettä
erittäin hyvä
Polypropeeni
Asteikko kaksi vihreää pistettä
tyydyttävä
Polyamidi
Asteikko kolme vihreää pistettä
hyvä
Valupolyamidi
Asteikko neljä vihreää pistettä
erittäin hyvä
Valurauta / teräs
Asteikko viisi vihreää pistettä
erinomainen