Pyörien laakerointi
Liukulaakeri. Neulalaakeri. Kuulalaakeri.
Liukulaakeri
(nimikkeessä G)
Neulalaakeri
(nimikkeessä R)
Kuulalaakeri
(nimikkeessä K)
Keskeinen kuulalaakeri (C)
lankasuojalla
(nimikkeessä: KA tai KF)
Kaksi keskeistä kuulalaakeria
(CC) lankasuojalla
(nimikkeessä: KA tai KF)
Keskeinen kuulalaakeri (C) lankasuojalla
ja lisätiivistyksellä
(nimikkeessä: KAD tai KFD)
Kaksi keskeistä kuulalaakeria
(CC) lankasuojalla ja lisätiivistyksellä
(nimikkeessä: KAD tai KFD)
Pallomainen rullalaakeri
(nimikkeessä: PR)
Liukulaakeri on yksinkertainen, edullinen ja kestävä
pyörän laakeri. Lisäksi se on usein korroosionkestävä
ja normaaleissa käyttöolosuhteissa huoltovapaa.
Liukulaakereita käytetään lähinnä kaluste- ja kuljetuspyörissä, kun ajonopeudet ovat alhaiset eikä
pyörillä ajeta jatkuvasti.
Teräsputkinavallisissa pyörissä käytetään
liukulaakereina polyamidiholkkeja.
Nopeuden ja rasituksen kasvaessa ne saattavat
kuumentua liikaa. Valurautapyörien liukulaakerit on
voideltava säännöllisesti.
Neulalaakeri on tukeva, kestävä ja vähän tilaa vievä laakeri, joka ei yleensä vaadi huoltoa. Neulalaakerissa (jota sanotaan myös rullalaakeriksi) on pieni radiaalinen välys ja ne ovat osoittautuneet hyvin toimiviksi erityisesti kuljetuspyörissä. Neulalaakeri koostuu teräslieriöistä, jotka on sijoitettu muovi- tai teräskehikkoon. Ne pyörivät akselin ja pyörän navan välissä. Koska tällöin syntyy vierintävastusta eikä liukukitkaa, on pyörän liikevastus melko alhainen myös suurehkoilla kuormilla. Neulalaakerit voidellaan kestorasvalla ja ne ovat normaaleissa käyttöolosuhteissa huoltovapaat. Vakiomallin lisäksi saatavana on myös ruostumattomia neulalaakereita (nimikkeessä: -XR).
Yksirivinen urakuulalaakeri mahdollistaa erittäin hyvän kantavuuden, ajo-ominaisuudet (myös suurehkoilla nopeuksilla) ja ympäristön vaikutusten kestävyyden. Urakuulalaakerissa on pienin välys ja niitä käytetään pääasiassa teknisesti vaativammissa kuljetuspyörissä sekä raskaan sarjan pyörissä. Pölysuojana toimii suojalevy (laahaamaton tiivistys, ns. Z-laakeri). Erityisoloissa voidaan käyttää yhtä tai kahta laahaavaa tiivisterengasta (liukuva tiivistys, ns. RS- tai 2RS-laakeri). Tiivistetyillä kuulalaakereilla (RS, 2RS) varustettua pyörän laakerointia ei saa voidella jälkikäteen, koska laakeri voi tällöin vioittua. Urakuulalaakerit toimitetaan kestorasvalla voideltuina, ja ne ovat normaaleissa käyttöolosuhteissa huoltovapaat. Tavallisesti napaan on asennettu kaksi kuulalaakeria. Laakerien sisäkehien välissä on holkki, joka pitää laakerit oikealla etäisyydellä toisistaan akselissa pyörää kiinnitettäessä. Vakiomallin lisäksi on saatavana ruostumaton kuulalaakeri (nimikkeessä: -XK), kuumankestävällä rasvalla voideltu kuulalaakeri (nimikkeessä: -HK tai -HXK ruostumattomalla mallilla) tai kuumankestävä kuulalaakeri (uunivaunulaakeri, nimikkeessä: -IK). Kuumankestäviä laakereita voidaan rajoitetulla kantavuudella käyttää -30...+300° C lämpötilassa.
Keskeinen kuulalaakeri on tarkka, kevytkulkuinen ja hyvin tiivistetty. Tätä laakerointia käytetään lähinnä kevyesti kuormitetuissa muovisissa pyörissä sekä ohjausrullissa. Pyörän keskiö on ruiskupuristettu muotosulkeisesti kiinni kuulalaakeriin. Keskeinen kuulalaakeri on vakiona varustettu kahdella tiivistelevyllä (liukuva tiiviste, ns. 2RS-laakeri). Kuulalaakerit toimitetaan kestorasvalla voideltuina, ja ne ovat normaaleissa käyttöolosuhteissa huoltovapaat. Kuulalaakerin muovinen lisäsuojaus toimii myös lankasuojana. Kun pyörä asennetaan kääntö- tai kiintorunkoon, asennuksessa ei tarvita olakeholkkeja, kuten tavallisten, laakeripesään painettujen kuulalaakereiden tapauksessa.
Kahdella keskeisellä kuulalaakerilla toteutettu pyörän laakerointi takaa pyörien tarkan ja kevyen pyörimisen sekä tarjoaa hyvän tiivistyksen ja pyörän korkean kantavuuden. Pyörän keskiö on ruiskupuristettu muotosulkeisesti kiinni kuulalaakereihin. Keskeisissä kuulalaakereissa on vakiona kaksi tiivistelevyä (liukuva tiiviste, ns. 2RS-laakeri). Kuulalaakerit toimitetaan kestorasvalla voideltuina, ja ne ovat normaaleissa käyttöolosuhteissa huoltovapaat. Kuulalaakerin muovinen lisäsuojaus toimii myös lankasuojana. Kun pyörä asennetaan kääntö- tai kiintorunkoon asennuksessa ei tarvita olakeholkkeja, kuten tavanomaisten, laakeripesään painettujen kuulalaakereiden tapauksessa.
Suurempia tiivistysvaatimuksia varten kosteissa ja
korroosioalttiissa käyttöolosuhteissa on saatavana
erityinen kuulalaakerin lisätiivistys. Kuulalaakerin
tiivisteen (liukuva tiiviste, ns 2RS-laakeri),
rakotiivisteen ja täydentävän liukuvan tiivisteen
yhdistelmä antaa kuulalaakerille optimaalisen
suojan roiskevettä ja likaa vastaan. Lisätiivistyksellä
varustetut pyörät ovat konepestäviä. Liukuva
tiivistys aiheuttaa hieman kohonneen vierintävastuksen.
Kuulalaakerit toimitetaan kestorasvalla voideltuina,
ja ne ovat normaaleissa käyttöolosuhteissa
huoltovapaat.
Kuulalaakerin muovinen lisäsuojaus toimii myös
lankasuojana. Kun pyörä asennetaan kääntö- ja kiintorunkoon, asennuksessa ei tarvita olakeholkkeja,
kuten tavallisten, laakeripesään painettujen
kuulalaakereiden tapauksessa.
Kuulalaakerin lisäsuojauksessa (nimikkeessä: -HKA,
-XKA) ei ole, päinvastoin kuin lisätiivistyksessä,
liukuvia kumitiivisteitä. Vaihtoehto -XKA on
ruostumattomasta kuulalaakerista johtuen
konepestävä.
Suurempia tiivistysvaatimuksia varten kosteissa ja
korroosioalttiissa käyttöolosuhteissa on saatavana
erityinen kuulalaakerin lisätiivistys. Kuulalaakerin
tiivisteen (liukuva tiiviste, ns 2RS-laakeri),
rakotiivisteen ja täydentävän liukuvan tiivisteen
yhdistelmä antaa kuulalaakereille optimaalisen
suojan roiskevettä ja likaa vastaan. Lisätiivistyksellä
varustetut pyörät ovat konepestäviä. Liukuva
tiivistys aiheuttaa hieman kohonneen vierintävastuksen. Kuulalaakerit toimitetaan kestorasvalla voideltuina,
ja ne ovat normaaleissa käyttöolosuhteissa
huoltovapaat.
Kuulalaakerin muovinen lisäsuojaus toimii myös
lankasuojana. Kun pyörä asennetaan kääntö- ja kiintorunkoon, asennuksessa ei tarvita olakeholkkeja,
kuten tavallisten, laakeripesään painettujen
kuulalaakereiden tapauksessa.
Kuulalaakerin lisäsuojauksessa (nimikkeessä: -HKA,
-XKA) ei ole, päinvastoin kuin lisätiivistyksessä,
liukuvia kumitiivisteitä. Vaihtoehto -XKA on
ruostumattomasta kuulalaakerista johtuen
konepestävä.
Pallomaisessa rullalaakerissa on kaksi rullariviä,
jotka antavat suuren kosketuspinnan rullien
vierintäpinnoille, ja siten laakerin mittoihin nähden
erittäin suuren kantavuuden.
Pallomaiset rullalaakerit sallivat kulmamuutoksia ja
sopivat siten käyttöön, jossa akseli saattaa
kuormituksessa taipua. Suuren kantavuuden vuoksi
ajo-ominaisuudet ja kestävyys ovat erinomaiset. Pallomaisia rullalaakereita käytetäänkin raskaan
sarjan pyörissä ja erityisesti kolmessa vuorossa
käytettävissä kuljettimissa. Tavallisesti napaan on asennettu kaksi pallomaista
rullalaakeria. Laakerien sisäkehien välissä on holkki,
joka pitää laakerit oikealla etäisyydellä toisistaan
pyörää kiinnitettäessä.
Pallomaisessa rullalaakerissa ei vakiona ole mitään
tiivistettä, mutta erikoistuotteena siihenkin on
mahdollista saada tiiviste.