Blicklen historian suurimmalla halkaisijalla oleva pyörä
Raskaat laippakiinnitteiset pyörät tunnelin rakennukseen
Asiakas
Itävaltalainen Marti Technik AG on maailmanlaajuisesti toimivan Marti-konsernin tytäryhtiö. Yritys kehittää räätälöityjä ratkaisuja vaativiin rakennushankkeisiin, erityisesti tunnelinrakennukseen. Yritys on erikoistunut etenkin seuraaviin aloihin: kuljetustekniikka, sähkötekniikka, infrarakennus ja erikoiskoneiden rakentaminen.
Haaste
Brennerin pohjatunnelin rakentaminen on virstanpylväs Euroopan liikenneinfrastruktuurissa. Kokonaispituudeltaan 25km oleva H53 Pfons-Brennerin osahanke on viimeinen ja samalla suurin osuus Itävallan hankealueella. Marti Technik AG tarvitsi massiivisen betonilaattasillan rakentamiseen erikoispyöriä, jotka erittäin suuren kantavuuden lisäksi mahdollistavat vakaan liikkumisen lähes staattisella nopeudella. Pyörien on lisäksi kestettävä tunnelityömaalle tyypillisiä kosteita ja viileitä olosuhteita. kosteita ja viileitä olosuhteita. Marti Technik asentaa pyörät ensin siirtoalustoihin ja kuljettaa ne sitten työmaalle. Siellä kahden etummaisen 2-akselisen telialustan päälle tulee 60 tonnin kuorma ja kahden takimmaisen vastaavan telialustan päälle 75 tonnin kuorma.
Ratkaisu
Korkeiden vaatimusten pohjalta Blickle kehitti yhteistyössä Marti Technik AG:n kanssa raskaan laippakiinnitteisen pyörän, jonka halkaisija on vaikuttavat 1310 millimetriä. Tämä mitta on uusi ennätys Blicklen historiassa ja se asetti uusia haasteita myös tuotannolle. Nämä raskaat pyörät on varustettu Blickle Softhane-polyuretaanista valmistetulla juoksupinnalla, joka on valettu teräksestä hitsatun keskiön päälle. Polyuretaanipinta takaa pyörälle pitkän käyttöiän ja vähentää siten merkittävästi huoltokustannuksia. Myös asiakkaan vaatimukset korroosionkestävyydestä ja hitsaussaumojen laadusta täyttyivät. Blicklen valmistamien pyörien luotettavuuden ansiosta Marti Technik pystyi järjestämään työmaan logistiikan tehokkaasti ja pitämään kiinni hankkeen aikataulusta. Tällä projektilla Blickle on taas rikkonut omia rajojaan ja antanut samalla oman panoksensa Brennerin pohjatunnelihankkeen etenemiseen. Onnistunut yhteistyö Marti Technik AG:n kanssa antaa uskoa myös tuleviin hankkeisiin, joissa on korkeat vaatimukset ja tarvitaan poikkeuksellisia mittoja.