Blicklen pyöräratkaisu turvajarrulla liikuttaa itsenäistä kuljetinjärjestelmää

Raskaan sarjan kaksoiskääntöpyörä LSD-GBS 82K-EMDSB-906018

ES_Success-Story-LS-GBS_Customer

Asiakas

…on saksalainen maailmanlaajuisesti toimiva perheyhtiö. Sen yli 17 000 työntekijää kehittävät menestyksellisesti eri aloille kuljetinjärjestelmiä ja niihin yksilöllisiä vetolaitteistoratkaisuja.
Trennlinie

Haasteet

Kehitettäessä uutta autonomista, älykästä ja itseorganisoituvaa vihivaunua (AGV) tarvitsee asiakas kääntöpyöriä, joissa on sähkömagneettisesti ohjattava jarrujärjestelmä. Tämän kuljetusjärjestelmän hyötykuorma on 1000 kilogrammaa. Tämä tarkoittaa, että yhdelle kääntöpyörälle tarvitaan 500 kilogramman kantavuus. Ajoneuvo liikkuu 1 m/s nopeudella ja voi nostaa esimerkiksi kuljetuslaatikoita 80 millimetriä. Järjestelmän tulee saavuttaa +/- 2 millimetrin paikoitustarkkuus. Koska laitteen korkeus on vain 30 senttimetriä, on pyörän rakennekorkeus voimakkaasti rajoitettu.
  Trennlinie

ES_Success-Story-LS-GBS_Solution

Ratkaisumme

Pienestä rakennekorkeudesta ja suuresta kantavuustarpeesta johtuen Blicklen asiantuntijoille oli alusta lähtien selvää, että vain raskaan sarjan kaksoiskääntöpyörä voi tulla kyseeseen. Tähän vaativaan käyttökohteeseen suunnittelijamme kehittivät massaräätälöidyn pyörän, jossa käytetään sekä valettuja että taottuja komponentteja. Lattiaa säästävä elastinen Blickle Besthane® Soft –polyuretaanielastomeerijuoksupinta tarjoaa mitä parhaimman ajomukavuuden ja sen lisäksi myös erittäin pienen vierintävastuksen.

Pyörään ei pystytty integroimaan mitään nykyisin valmistamaamme jarrumekanismia, joten spesialistimme kehittivät pyörään sähkömagneettisesti ohjattavan rumpujarrun kuolleen miehen jarrun periaatteella. Normaalitilanteessa ilman virtaa pyörä on lukittuna, ja sitä voidaan avata ennen liikkeellelähtöä sähkömagneettisesti. Tämä turvajarru palvelee yhtäältä ajojarruna ja toisaalta se lukitsee laitteen ja se toimii ajoneuvon tärkeimpänä turvajärjestelmänä. Asiakkaan testikentällä Blicklen pyöräratkaisu testattiin luita ja ytimiä myöten: Erilaisten jarru-, vierintä- ja ajotestien sekä pienimuotoisten rakenteellisten sovittelujen jälkeen pyörä läpäisi kaikki testit. Pyörä sai CE-hyväksynnän, mikä oli lähtölaukaus menestyksekkäälle yhteistyölle.


LSD-GBS 82K-EMDSB-906018, edut ja tekniset tiedot:
• Kompakti runkorakenne jämäkistä valu- ja taeosista
• Sähkömagneettisesti ohjattava rumpujarru kuolleen miehen jarrun periaatteella
• Jarrussa erittäin suuret pitovoimat (> 1.700 N kääntöpyörää kohden) kuitenkin erittäin pienellä rakennekorkeudella
• Ohjaus tapahtuu matalajännitteellä (24 V), pidossa vain 3 Volttia.
• Toiminta myös ajojarruna suurella jarrutusvoimalla (Hätäjarrutoiminto > 40 Nm)