Joustava ja turvallinen kisko- ja katukäytössä

Integroidulla turvajarrulla varustetut valupolyamidikiskopyörät SPKGSPO 143/25K-TML-946188 ja SPKGSPO 143/25K-TMR-947479

AsiakasSPKGSPO-TMR-TML-Kunde

... on suuri sveitsiläinen pelastusajoneuvojen valmistaja. Yritys on toimittanut yli 30 vuoden aikana jo yli 900 ajoneuvoa. Recherswilin kunnassa perustamisestaan asti sijainneessa yrityksessä ajoneuvot valmistetaan itse, ja lopputulos on taattua sveitsiläistä laatua.

Trennlinie

SPKGSPO-TMR-TML-Ergebnis

Haaste

Asiakas oli tähän asti käyttänyt konteille valmiina hankkimiaan kuljetusalustoja. Loppuasiakkaat halusivat kuitenkin enemmän joustavuutta ja lisätoimintoja, joten asiakkaamme kehitti laitteita varten oman kuljetusalustan.

Suunnittelussa oli tärkeää huomioida se tosiseikka, että Sveitsin palokunnissa palvelee lähes yksinomaan vapaaehtoisia, joiden ammattipalokuntia vähäisemmän kokemuksen vuoksi alustan oli oltava mahdollisimman yksinkertainen ja erittäin kestävä. Myös käyttökohteiden vaihtelevat olosuhteet asettivat omat haasteensa suunnittelulle. Pelastustoimessa alustan vaatimukset ovat erilaiset kuin sammutustöissä – ja kaupungissa erilaiset kuin maaseudulla. Lisäksi kontin kuljetusalusta oli suunniteltava siten, että se sopisi rautatiekiskokäyttöön ja olisi käyttämättömänä itsejarruttava.

Trennlinie SPKGSPO-TMR-TML-Loesung_300px

Ratkaisu

Kehittämämme perusalusta koostuu kahdesta L-ALTH-sarjan kääntöpyörästä ja kahdesta integroidulla turvajarrulla varustetusta B-GTH-sarjan kiintopyörästä. Pyörissä on Blickle Extrathane® -polyuretaanijuoksupinta.

Asiakkaan kanssa käytyjen perusteellisten keskustelujen jälkeen Blicklen insinöörit lisäsivät rakenteeseen myös sopivat kiskopyörät, jotka mahdollistavat laitteiston turvallisen käytön myös ratakiskoilla: Korkealaatuisesta valupolyamidista valmistetut Blicklen SPKGSPO-pyöräsarjan kiskopyörät asennetaan vaunun alustaan, joka voidaan toimittaa käyttökohteen tarpeiden mukaan kiskokäyttöön sopivana. Esijännitetty rumpujarruun perustuva turvajarrujärjestelmä löytyy kahdesta alustan neljästä kiskopyörästä. Sen ansiosta vaunu ei liiku, ennen kuin palomiehet vapauttavat jarrut. Kun vaunu ei ole käytössä, järjestelmän integroitu jousi pitää huolen siitä, että jarrut pitävät. Tämä periaate toimii sekä perusalustan kiintopyörillä, kun kiskopyörät eivät ole käytössä, että itsejarruttavia kiskopyöriä käytettäessä.

Lisäksi jarrujärjestelmän suljettu rakenne suojaa jarrukenkiä hyvin ruostumiselta ja likaantumiselta. Näin kosteus ja ajoalustan likaisuus eivät pääse vaikuttamaan jarrun tehoon.

Trennlinie

Lopputulos

Kattavien prototyyppitestien jälkeen asiakas on erittäin tyytyväinen Blicklen kehittämään järjestelmään. Uusi alusta osoittaa kykynsä markkinoilla. Tulevat kuljetusalustat varustetaan yksinomaan Blicklen pyörillä – ja tarvittaessa turvajarrulla varustetuilla Blicklen kiskopyörillä ratakiskokäyttöä varten.

 

Tekniset tiedot ja tuotteen edut SPKGSPO 143/25K-TML-946188 (vasemman puolen pyörä) ja SPKGSPO 143/25K-TMR-947479 (oikean puolen pyörä)
• Kiskopyörä murtolujaa polyamidia (PA6G)
• Teräskeskiöön verrattuna valupolyamidikeskiö tarjoaa seuraavat hyödyt:
- Pienempi paino
- Korroosionkesto
- Kustannussäästöt