Haasteet ja mahdollisuudet

Kolme kysymystä Blickle-konsernin uudelle myyntijohtajalle Manuel Kraibühlerille

Manuel Kraibühler, olet toiminut Blickle-konsernin myyntijohtajana (CSO) vuoden 2024 alusta lähtien. Mitkä ovat tarkalleen ottaen vastuualueenne?

Manuel Kraibühler: Myyntijohtajana vastaan kaikista Blicklen maailmanlaajuisista myyntitoimista. Tähän kuuluu noin 300 myyntityöntekijän johtaminen Saksan Rosenfeldissä ja yli 20 ulkomaisessa tytäryhtiössämme viidellä mantereella. Päätehtäväni on kehittää ja toteuttaa maailmanlaajuinen myyntistrategia ja siihen liittyvät markkinointitoimenpiteet yhdessä johdon kanssa. Asetamme myynti- ja markkinointitavoitteet, kartoitamme uusia markkinamahdollisuuksia ja koordinoimme maailmanlaajuisia toimintoja kasvun aikaansaamiseksi.

Jatkuvasti muuttuvassa taloudellisessa ympäristössä on tällä hetkellä useita maailmanlaajuisia haasteita. Miten tämä vaikuttaa Blickleen?

Manuel Kraibühler: Myös epävarmuustekijät, kuten kauppakiistat ja poliittiset jännitteet, voivat vaikuttaa liiketoimintaamme. Luotamme vahvasti toimintamme joustavuuteen ja sopeutumiskykyyn, jotta olisimme mahdollisimman riippumattomia näistä epävarmuustekijöistä. Kolme strategista lähestymistapaa ovat meille erityisen tärkeitä: maantieteellinen saavutettavuus, tuotevalikoiman laajuus sekä investoinnit teknologiaan ja innovaatioihin. Kattavan maantieteellisen saavutettavuuden avulla voimme hajauttaa läsnäolomme monille markkinoille, jolloin minimoimme yhden markkina-alueen haasteiden vaikutukset isossa kuvassa. Tähän tavoitteeseen tähtäämme tällä hetkellä laajentamalla toimintaa uusille markkinoille, kuten Japaniin tai Kolumbiaan. Lisäksi meillä on erittäin laaja tuotevalikoima ja tuotteitamme käytetään lähes kaikilla eri teollisuudenaloilla - sisälogistiikasta ja kuljetinteknologiasta koneenrakennukseen. Tämä tuotetason monipuolisuus varmistaa, että olemme vähemmän alttiita yksittäisten alojen vaihteluille. Samaan aikaan investoimme edelleen voimakkaasti teknologiaan ja innovaatioihin, erityisesti digitalisointiin ja automatisointiin tuotantoympäristössä ja myyntiprosesseissa.

Manuel KraibühlerBlickle on jo vakiinnuttanut asemansa maailmanlaajuisena markkinajohtajana. Missä näet vielä lisää kasvu- ja innovaatiopotentiaalia tulevina vuosina?

Manuel Kraibühler: On totta, että meillä on jo johtava asema maailmanmarkkinoilla, mutta se ei suinkaan tarkoita, että lepäisimme laakereillamme. Päinvastoin - näemme tämän motivaation lähteenä todistaa itsemme asiakkaillemme joka päivä. Itse asiassa näen valtavia mahdollisuuksia tulevina vuosina. Suurin haasteemme ja samalla mahdollisuutemme on toteuttaa muutos eurooppalaisesta yrityksestä maailmanlaajuiseksi yritykseksi. Euroopan markkinoilla kasvamisen lisäksi näen kasvupotentiaalia erityisesti Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. Nämä markkinat ovat ratkaisevan tärkeitä tulevan laajentumisemme kannalta ja aiomme lisätä läsnäoloamme merkittävästi näillä alueilla ”Made in Germany” -tuotteilla. Toinen keskeinen näkökohta tulevaisuuden kannalta on digitalisaation edistäminen. Tekoälyn käytöllä on tässä tärkeä rooli. Tämä ei kuitenkaan vähennä yhteyden pitoa asiakkaidemme kanssa perinteisin tavoin. Se on meille perheyrityksenä edelleen ensisijaisen tärkeää. Maailmanlaajuisen myyntiverkostomme ansiosta tarjoamme asiakkaillemme kaikkialla yhteyshenkilön, joka antaa asiantuntevaa tukea oikean pyörän valinnassa.

Paljon kiitoksia haastattelusta, herra Kraibühler, ja onnea tehtävässänne Blickle-konsernin myyntijohtajana!