Kiinnitysmenetelmät

Kiinnityslevy. Keskiöreikä. Tappi. Kierretappi.

Kiinnitysmenetelmä: levy
Kiinnitysmenetelmä: keskiöreikä
Kiinnitysmenetelmä: terästappi
Kiinnitysmenetelmä: kierretappi
Kiinnitysmenetelmä: lukitustappi
Kiinnitysmenetelmä: muovinen kiinnitysholkki
Kiinnitysmenetelmä: metallinen paisuntaholkki
Kiinnitysmenetelmä: muovinen paisuntaholkki

Kiinnityslevy

Keskiöreikä

Terästappi

Kierretappi
(lisänimike: -GS...)

Lukitustappi
(lisänimike: -ES)

Kiinnitysholkki pyöröputkille (nimike: RHR...)

Metallinen paisuntaholkki
(lisänimike: -E...)

Muovinen paisuntaholkki
(lisänimike: -ER.../-EV...)

Pyörä kiinnitetään tasaista pintaa vasten pulttien ja mutterien avulla. Reikävälit ovat standardoituja. Levykiinnitystä on saatavana kääntö- ja kiintopyöriin ja sitä käytetään kaluste-, kuljetus- ja raskaan sarjan pyörissä.
Suuntalukittavat pyörät tulee asentaa kiinnityslevyn pitkä sivu kulkusuunnan suuntaiseksi.

Levykiinnitystä suunniteltaessa on huomioitava seuraavat mitat:

  • levykoko (ulkomitat)
  • reikäväli
  • kiinnitysreiän Ø
  •  

Pyörä kiinnitetään kiinnityselementillä (esim. pultilla) kääntökehän keskiakselin lävitse. Nostopyörien keskiöreiässä on sisäkierre ja kiinnittäminen tapahtuu laitteen puolelta pultilla suoraan keskiöreiän kierteeseen.

Ilmoitetut kantavuudet saavutetaan vain, kun kääntöpyörän runkolevy tukeutuu koko pinta-alaltaan vastinpintaan.

Tämä kiinnitysmenetelmä ei lukitse kääntöpyörää muotosulkeisesti käännön suuntaan joten se rajoittaa suuntalukituksen kuormitettavuutta.

Pyörän kiinnittäminen keskiöreiästä on edullista, koska tarvitaan vain yksi pultti (ihannetapauksessa DIN 912 mukainen). Tätä kiinnitysmenetelmää käytetään erityisesti kaluste- ja kuljetuspyörissä.

Keskiöreikäkiinnitystä suunniteltaessa on huomioitava seuraavat mitat:

  • levyn Ø (ulkohalkaisija) (D)
  • keskiöreiän Ø (d)
  •  

Pyörä kiinnitetään tapilla, joka työnnetään ja kiinnitetään putkeen tai porattuun reikään. Pyörän kiinteänä osana oleva tappi kiinnittyy laitteeseen sovitteella tai lukitaan paikalleen poikittaisella pultilla, joka varmistaa pyörän paikallaan pysymisen ja kääntölukituksen. Suuntalukittavissa pyörissä on pulttireikä suunnattava kohtisuoraan kulkusuuntaan nähden.

Ilmoitetut kantavuudet saavutetaan vain, kun kääntöpyörän runkolevy tukeutuu koko pinta-alaltaan vastinpintaan.

Tappikiinnitystä käytetään erityisesti muovi-, kaluste- ja kuljetuspyörissä.

Ruostumattomiin kääntöpyöriin on saatavana ruostumaton kiinnitystappi.

Tappikiinnitystä suunniteltaessa on huomioitava seuraavat mitat:

  • tapin Ø (P)
  • tapin pituus (Q)
  • mahdollisen lukitusreiän sijainti (H)
  • mahdollisen lukitusreiän halkaisija (d)

Pyörä kiinnitetään siihen kiinteästi liitetyllä ulkokierteisellä tapilla suoraan laitteen sisäkierteeseen tai mutteriin.

Kierretappikiinnitystä käytetään erityisesti kalustepyörissä.

Ruostumattomille muovipyörille on saatavana ruostumaton kierretappi (-GSX...).

Kierretappikiinnitystä suunniteltaessa on huomioitava seuraavat mitat:

  • kierretapin Ø (kierre M10 tai M12) (P)
  • kierretapin pituus (pyörän ulkona oleva osuus) (Q)

 

Pyörä kiinnitetään tapilla, joka yhdessä muovisen kiinnitysholkin kanssa työnnetään putkeen tai sitä vastaavaan porausreikään. Tappi on kiinteä osa pyörää. Siihen liitetty rengasjousi estää kääntöpyörän putoamisen.

Tämä kiinnitysmenetelmä ei ole pitävä käännön suuntaan, joten kääntölukitus ei juuri vaikuta.

Pyörän kiinnittäminen laitteeseen lukitustapilla on nopeaa ja edullista. Lukitustappikiinnitystä käytetään erityisesti kalustepyörissä.

Lukitustappikiinnitystä suunniteltaessa on huomioitava seuraavat mitat:

  • tapin Ø (P)
  • tapin pituus (Q)

 

Muovinen kiinnitysholkki on vastinkappale, jolla putken sisähalkaisija pienennetään lukitustapille sopivaksi. Kiinnitysholkki painetaan tai lyödään putkeen tai poraukseen. Lopuksi kääntöpyörän lukitustappi työnnetään kiinnitysholkin sisään.

Kiinnitysholkkikiinnitystä suunniteltaessa on huomioitava seuraavat mitat:

  • putken sisä-Ø (P)
  • tapin Ø (P)
  • kiinnityspituus (Q)
  • kannan korkeus (B)

 

Pyörä kiinnitetään metallisella paisuntaholkilla, joka työnnetään pyöreään tai nelikulmaiseen reikään tai putkeen. Pulttia kiristettäessä levittyvät kiilat tiukasti putken seinämää vasten.
Vääntömomentti saa olla korkeintaan 50 Nm. Ohutseinäisessä putkessa vääntömomentti voidaan alentaa 16 Nm:iin, jos kuormitus on riittävän alhainen. Paisuntaholkin kuusiomainen alapinta estää holkin kiertymisen pyörään nähden, eikä se näin pääse irtoamaan itsestään.
Metallista paisuntaholkkikiinnitystä käytetään kaluste- ja muovipyörissä.

Paisuntaholkkikiinnitystä suunniteltaessa on huomioitava seuraavat mitat:

  • putken sisämitta (P)
  • putken muoto (pyöreä tai neliöputki)
  • kiinnityspituus (Q)
  • kannan korkeus (B)

 

Pyörä kiinnitetään muovisella paisuntaholkilla, joka työnnetään pyöreään tai nelikulmaiseen reikään tai putkeen. Pulttia kiristettäessä levittyvät muovikiilat putken seinämää vasten.
Toisin kuin metallinen paisuntaholkki muovinen paisuntaholkki on hellä putkea kohtaan, mutta myös lukitusvoima on pienempi. Paisuntaholkin kuusiomainen alapinta estää holkin kiertymisen pyörään nähden, eikä se näin pääse irtoamaan itsestään.
Muovista paisuntaholkkikiinnitystä käytetään erityisesti kaluste- ja muovipyörissä. Muovinen paisuntaholkki on saatavana myös ruostumattomalla kiristyspultilla (-EXR.../ -EXV...).
Tuotevideoon

Paisuntaholkkikiinnitystä suunniteltaessa on huomioitava seuraavat mitat:

  • putken sisämitta (P)
  • putken muoto (pyöreä tai neliöputki)
  • kiinnityspituus (Q)
  • kannan korkeus (B)

 

Piirros: kiinnityslevy

 

Piirros: keskiöreikä

 

Piirros: terästappi

 

Piirros: kierretappi

 

 Piirros: lukitustappi

 

Piirros: kiinnitysholkki

 

Piirros: metallinen paisuntaholkki

 

Piirros: muovinen paisuntaholkki

 

Levykiinnitys

Kiinnityslevyt kaluste- ja muovipyöriin

Piirros: levy nro 20
Piirros: levy nro 22
Piirros: levy nro 23
Piirros: levy nro 25 (kääntöpyörä)
Piirros: levy nro 25 (kiintopyörä)
Piirros: levy nro 26
Piirros: levy nro 27
Piirros: levy nro 28

Levy nro 20

Levy nro 22

Levy nro 23

Levy nro 25 (kääntöpyörä)

Levy nro 25 (kiintopyörä)

Levy nro 26

Levy nro 27

Levy nro 28

käytetään runkosarjoissa:

LKDB pyörän Ø 50–75 mm

käytetään runkosarjoissa:

LPA / BPA pyörän Ø 35–100 mm
LPXA / BPXA pyörän Ø 50–75 mm
LDA pyörän Ø 50 mm

käytetään runkosarjoissa:

LDA pyörän Ø 75 mm
LKDG / LKDB pyörän Ø 75–100 mm

käytetään runkosarjoissa:

LKPA pyörän Ø 80–150 mm
LKPXA pyörän Ø 80–125 mm
LWK / LWG-P25 pyörän Ø 100–125 mm
LWKX / LWGX-PX25 pyörän Ø 100–125 mm
LKFG / BKFG pyörän Ø 125 mm

käytetään runkosarjoissa:

BKPA pyörän Ø 80–150 mm
BKPXA pyörän Ø 80–125 mm

käytetään runkosarjoissa:

LKPXA / BKPXA pyörän Ø 125 mm
LWKX / LWGX-PX26 pyörän Ø 125 mm

käytetään runkosarjoissa:

LKFGX / BKFGX pyörän Ø 125 mm

käytetään runkosarjoissa:

LWK / LWG-P28 pyörän Ø 100–125 mm

Kiinnityslevyt kuljetus- ja raskaan sarjan pyöriin

Piirros: levy nro 1
Piirros: levy nro 3
Piirros: levy nro 7
Piirros: levy nro 9

Levy nro 1

Levy nro 3

Levy nro 7

Levy nro 9

käytetään runkosarjoissa:

LE / B pyörän Ø 60–125 mm
LEX / BX pyörän Ø 75–200 mm
L / B pyörän Ø 75–125 mm
LX / BX pyörän Ø 100–125 mm
LI / B pyörän Ø 80–125 mm
LIX / BX pyörän Ø 80–125 mm
LK / BK pyörän Ø 75–125 mm
LKX / BKX pyörän Ø 75–125 mm
LIK / BIK pyörän Ø 100–125 mm
LIKX / BKX pyörän Ø 100–125 mm
LH / BH pyörän Ø 75–125 mm
LHD pyörän Ø 60–80 mm
LHF / BHF pyörän Ø 100–125 mm
LPFE / BPFE pyörän Ø 100–125 mm
HRLH / HRLHD pyörän Ø 75 mm
HRLK pyörän Ø 75–100 mm

käytetään runkosarjoissa:

LE / B pyörän Ø 150–200 mm
LEX / BX pyörän Ø 150–200 mm
L / B pyörän Ø 140–250 mm
LX / BX pyörän Ø 150–200 mm
LI / BI pyörän Ø 150–200 mm
LIX / BX pyörän Ø 150–200 mm
LK / BK pyörän Ø 100–200 mm
LKX / BKX pyörän Ø 125–200 mm
LUH / BH pyörän Ø 125–200 mm
LH / BH pyörän Ø 100–250 mm
LHD pyörän Ø 80–125 mm
LO / BO pyörän Ø 125–300 mm
LOD / BOD pyörän Ø 75–125 mm
LS / BS pyörän Ø 250–600 mm
LSD / BSD pyörän Ø 250–500 mm
LHF / BHF pyörän Ø 100-200 mm
LPFE / BPFE pyörän Ø 125-150 mm
LSFN / BSFN pyörän Ø 160-200 mm
LSFE / BSFE pyörän Ø 160-200 mm
LIO / BO pyörän Ø 125-200 mm

käytetään runkosarjoissa:

L pyörän Ø 250–280 mm

käytetään runkosarjoissa:

B pyörän Ø 250–280

Kiinnityslevyt raskaan sarjan pyöriin

Piirros: levy nro 35
Piirros: levy nro 36
Piirros: levy nro 38
Piirros: levy nro 39
Piirros: levy nro 42
Piirros: levy nro 45
Piirros: levy nro 48

Levy nro 35

Levy nro 36

Levy nro 38

Levy nro 39

Levy nro 42

Levy nro 45

Levy nro 48

käytetään runkosarjoissa:

LS / BS pyörän Ø 150–400 mm
LSD / BSD pyörän Ø 100–200 mm
LSFN / BSFN pyörän Ø 200–250 mm
LSFE / BSFE pyörän Ø 200–250 mm
HRLSD pyörän Ø 125 mm

käytetään runkosarjoissa:

LS / BS pyörän Ø 300–520 mm
LSFN / BSFN pyörän Ø 250–300 mm
LSFE / BSFE pyörän Ø 250 mm

käytetään runkosarjoissa:

LS / BS pyörän Ø 200–620 mm
LSD / BSD pyörän Ø 125–360 mm

käytetään runkosarjoissa:

BSD pyörän Ø 300 mm

käytetään runkosarjoissa:

LS / BS 250–600 mm
LSD / BSD 250–500 mm

käytetään runkosarjoissa:

LSD / BSD pyörän Ø 300–400 mm

käytetään runkosarjoissa:

LSSD / BSSD pyörän Ø 500 mm

Kiinnityslevyt nostopyöriin

Piirros: levy nro 71
Piirros: levy nro 72
Piirros: levy nro 74
Piirros: levy nro 76
Piirros: levy nro 78

Levy nro 71

Levy nro 72

Levy nro 74

Levy nro 76

Levy nro 78

käytetään runkosarjoissa:

HRP pyörän Ø 45 mm

käytetään runkosarjoissa:

HRP pyörän Ø 50 mm

käytetään runkosarjoissa:

HRP pyörän Ø 63 mm

käytetään runkosarjoissa:

HRP pyörän Ø 72 mm
HRSP pyörän Ø 72 mm

käytetään runkosarjoissa:

HRSP pyörän Ø 90 mm

Kiinnityslevyt tuumamitoituksella

Piirros: levy nro 12
Piirros: levy nro 14
Piirros: levy nro 16

Levy nro 12

Levy nro 14

Levy nro 16

kiinnityslevyssä tuumamitat ASME B56.11.1 -normin
mukaan
(katso Blicklen esite “American Standard Casters”)

kiinnityslevyssä tuumamitat ASME B56.11.1 -normin
mukaan
(katso Blicklen esite “American Standard Casters”)

kiinnityslevyssä tuumamitat ASME B56.11.1 -normin
mukaan
(katso Blicklen esite “American Standard Casters”)

Kiinnityslevyt Progressus-pyöriin

Piirros: levy nro PG1
Piirros: levy nro PG2
Piirros: levy nro PG3

Levy nro PG1

Levy nro PG2

Levy nro PG3

käytetään runkosarjoissa:

LPX / BPX pyörän Ø 84–105 mm

käytetään runkosarjoissa:

LPX / BPX pyörän Ø 120–150 mm

käytetään runkosarjoissa:

LPX / BPX pyörän Ø 186 mm