1 200 tonnin kuorman tarkka kuljetus

Blicklen raskaan sarjan pyörät parantavat siltojen asennusprosessin varmuutta

Asiakas

Strabag SE, jonka pääkonttori sijaitsee Wienissä, on yksi suurista eurooppalaisista rakennusyrityksistä. Sen päämarkkina-alueita ovat Saksa ja Itävalta sekä Itä- ja Kaakkois-Euroopan maat. Työntekijöitä yrityksellä on 75 000, ja vuosittainen liikevaihto on noin 16 miljardia euroa. Tärkeitä liiketoiminta-alueita ovat siltojen, teollisuusrakennusten, liikenneväylien, liikuntapaikkojen ja kanavatekniikan rakentaminen.

Haaste

Hampurissa oltiin laajentamassa A7-moottoritietä kahdeksankaistaiseksi, ja Strabagin haasteena oli asentaa 53 metriä pitkä ja 1 200 tonnia painava siltaelementti usean päivän aikana osa osalta paikalleen. Betonirakenteen on pysyttävä ehdottoman paikallaan eikä se saa liikkua poikittais- tai pitkittäissuunnassa lainkaan. Yritys oli aiemmin käyttänyt erittäin kestävästä PTFE-muovista valmistettuja liukulaattoja. Näihin liittyi kuitenkin ongelmia: Teräskannattimen ja levyn väliin pääsee ajoittain ilmaa, minkä vuoksi on olemassa vaara, että silta alkaa heilua. Lisäksi prosessi keskeytyi, koska levyt jumittuivat, jos siltaelementti ei laskeutunut joka sivulta tarkasti paikalleen.

Ratkaisu

BSQ4FE-GSPORakennusammattilaisten harkinnan mukaan yhtenä vaihtoehtona voisivat olla pyörät, jotka laskisivat siltaelementin tarkasti teräskannattimia pitkin alas. Tästä syystä Strabag otti yhteyttä Wacheen, joka on edustanut Blickleä Hampurin ja Schleswig-Holsteinin alueella jo 35 vuoden ajan. Ehdot olivat selvät: Matala rakennekorkeus ja alle 200 mm:n juoksupinnan leveys oli tavoitteena. Pyöräkohtaisen kantavuuden oli oltava vähintään kuusi tonnia. Toleranssien tasaamiseksi jouston oli oltava 10–20 mm. Blicklen tuotekehitysosasto esitteli lopulta erikoisratkaisun, joka täytti kaikki Strabagin vaatimukset. Pyörä on valmistettu korkealaatuisesta ja murtolujasta valupolyamidista, ja sen kovuus on 80 Shore D. Lisäksi sen vierintävastus on erittäin pieni, ja se on kulutusta kestävä. Toleranssin tasapainottamiseen Blickle käytti neljää polyuretaanijousta. Neljän pystysuorana seisovan teräskannattimen välillä toimii hydraulinen nostin, joka laskee moottoritie-elementtiä hitaasti alaspäin. Sillan alapuolelle on kiinnitetty erityisrakenteiset teräsankkurit. Nämä tuet siirtävät osan sillan aiheuttamasta kuormasta pystysuorana seisovan teräskannattimen varaan. Blickle on asentanut näihin ankkureihin yhteensä 16 erikoispyörää eli kahdeksan pitkittäis- ja poikittaissuunnassa. Pyörät on sijoitettu teräskannattimiin kuorman jakautumisen kannalta tarkasti. Pyörien erityinen järjestys pitää siltaelementin ehdottoman paikallaan.


Lopputulos

Tähän saakka käytettyihin PTFE-levyihin verrattuna Strabag pystyi nyt parantamaan monimutkaista asennusprosessia merkittävästi. Blicklen erikoispyörät liukuvat teräskannattimia pitkin vastuksetta, ja siltaelementin jumittuminen on muisto vain. “Pyörien joustavuusominaisuudet tuovat lisäturvaa asennusprosessiin. Kannattimien pintarakenteen mahdolliset toleranssit tasapainotettiin ongelmitta”, Strabagin projektisuunnittelusta kerrotaan. Lisäksi Blicklen ratkaisu kerää pisteitä joustavuudellaan: PU-jousien erityisten säätömutterien ansiosta Strabag voi tehdä hienosäätöjä vaivattomasti ja nopeasti.

BSQ4FE-GSPO 152K-pyörien tekniset tiedot ja edut

  • Pyörät korkealaatuisesta ja murtumattomasta valupolyamidista.
  • Pyöräkohtainen kantavuus kuusi tonnia.
  • Pyörien joustavuusominaisuudet tuovat lisäturvaa asennusprosessiin.
  • PU-jousien erityiset säätömutterit hienosäätöön.