7 000 pyörää Rotterdamiin

Blicklen erikoisratkaisu huolehtii Maas-tunnelin rullaportaiden toiminnasta

Asiakas

Maas-tunneli alittaa Nieuwe Maasin 1 070 metrin mittaisena. Tunneli on päivittäin yli 75 000 moottoriajoneuvon, 7 000 pyöräilijän ja mopoilijan sekä useiden satojen jalankulkijoiden käytössä. Viimeksi mainittuja kuljettavat yhteensä kahdeksat rullaportaat. Ne ovat 45 metriä pitkiä, kulkevat 30 asteen kaltevuudessa ja ulottuvat jopa 21 metrin syvyyteen maan alle. Tunnelin kattavan saneerauksen yhteydessä myös rullaportaat otettiin tarkasteluun. Tässä yhteydessä Rotterdamin kaupungin vastuuhenkilöt huomasivat, että portaiden pyörät olivat kuluneet vuosien aikana. Tästä syystä kaupungin hallinto ryhtyi etsimään korvaavaa ratkaisua ja tekikin löydön Rosenfeldistä Saksasta.


Haaste

“Parhaat pyörät kansallismonumenttimme Maas-tunnelin rullaportaisiin”, oli liikenneasiantuntijoiden vaatimus. Haettiin siis 3 500 juoksu- ja ketjupyörää rullaportaiden sisälle. Suuren halkaisijan ja poikkeavien pyörän vahvuuksien vuoksi kysymykseen tuli vain mittatilauksena kehitetty ratkaisu. Suurin haaste: Pyörien pitää sopia porrasketjujen akseliin. Jotta pyörä toimisi käytössä pitkään, siinä saa olla vain hyvin vähän välystä. Sopivaa projektikumppania haettaessa esille nousi pyöräasiantuntija Blickle, jonka pääkonttori sijaitsee Balingenin kupeessa Rosenfeldissä.


Ratkaisu

Maastunnel-SPO-180Ongelman perusteellisen analysoinnin jälkeen asiantuntijat muodostivat prototyypin, jonka oli läpäistävä tiukat testit: Pyörien on kestettävä vettä, öljyä, suolaa, rasvaa ja rasvapoistoaineita sekä oltava iskunkestäviä. Riittävän kitkavastuksen tarkoituksena on estää, että pyörät eivät liu’u metallikiskoillaan. Pyörien on kestettävä viiden asteen pakkasta ja 40 asteen lämpöä. Lisäksi niiden on tulipalon varalta oltava itsestään sammuvat ja vastattava termoplastisille materiaaleille asetettuja paloturvallisuusvaatimuksia. Sekä testitulokset että kannattavuuslaskelmat vakuuttivat lopulta Rotterdamin päättäjät, ja toimeksianto päätyi Rosenfeldiin.


Lopputulos

Blickle kehitti juoksupyörät, joiden mitoitus oli 180 x 30 mm, ja ketjupyörät, joiden halkaisija oli 180 x 40 mm. Nämä molemmat tarjosivat Rotterdamin päättäjille lukuisia hyötyjä. Käyttöön otettiin raskaan sarjan pyörät, joissa on kovuudeltaan 80 Shore D:n paloturvallinen ja lasikuituvahvisteinen polyamidi 6 -juoksupinta. Kyseessä on sorvattu pyörän rakenne, jonka pyörimisominaisuudet ovat optimaaliset. Käytössä ovat ura- ja viistokuulalaakerit, joiden on tarkoitus kestää yli 25 vuotta. Juoksupyörien urakuulalaarien sisä- ja ulkorenkaat ovat symmetriset, mikä varmistaa äänettömän ja kitkattoman kulun. Ketjupyörien kaksirivisten viistokuulalaakerien renkaat sitä vastoin ovat epäsymmetriset. Tämä mahdollistaa suuren radiaalisen ja aksiaalisen kantavuuden. Lisäksi tuleen syttyneet pyörät sammuvat viimeistään 30 sekunnin kuluttua itsestään, niistä ei tipu palavia pisaroita ja jälkihehku kestää enintään 60 sekuntia. Likaantumisen estämiseksi laakeripesät on erityisesti suojattu.


Tekniset tiedot ja edut SPO 180x30/20-14K – 959895 ja SPO 180x40/20-30SK – 959896

  • Pitkäikäinen, lasikuituvahvisteinen polyamidi 6 -juoksupinta.
  • Laakeripesien erikoissuojukset varmistavat vähäisen huoltotarpeen.
  • Erityisesti tähän käyttöön valittujen kuulalaakerien käyttäminen mahdollistaa suuren radiaalisen ja aksiaalisen kantavuuden.
  • Pitkäaikainen ratkaisu asiakkaalle.